2012
Dit is de eerste Pionier die is gedrukt door de Koninklijke BDU te Barneveld. Het hoofdartikel gaat deze keer over de tweetact tweecilinder Hanomag trekkers uit de glorietijd van dat merk. Verder vindt u een beschrijving van de miniaturen van datzelfde merk, de boekbespreking over Kramer en bijzondere artikelen over een Zwitserse Bucher trekker, kleine merken (wat intussen ook al een vaste rubriek is geworden), Saunderson en nostalgie over de Holder B 25, ook een zeldzaamheid. Plus nog meer lezenswaardigs in de vertrouwde rubrieken Lezers schrijven, herinneringen van Kees Siccama, de motor, buitenlandse berichten, de foto’s van ons lid Harry Hiddink en uiteraard evenementen en de plofjes. Van die laatste zijn er trouwens wat meer dan de vorige keer maar dat zal met het seizoen te maken hebben. Ook deze keer wensen we een ieder weer veel leesplezier toe!
De redactie
Deze Pionier is wat dunner uitgevallen dan de vorige. Het zal wel wat te maken hebben met drukke (oogst)werkzaamheden van veel van onze leden; dan blijft er weinig tijd over voor het schrijven van restauratieverslagen en dergelijke. Dat neemt niet weg dat er toch nog genoeg interessants in staat. Voor het hoofdartikel was deze keer een stationaire motor aan de beurt: de Zweedse Bolinder. Verder de gebruikelijke artikelen: van “lezers schrijven” via de “herinneringen van Kees Siccama”, “boekbespreking” en wat dies meer zij. De kersen op de taart zijn deze keer een aanvulling op de geschiedenis van de Vicon-Lely harkkeerder, een restauratieverslag van een SAME Sametto, de geschiedenis van het Zwitserse merk Vevey en buitenlandse berichten over eigenbouw trekkers in de voormalige DDR. Kleine trekkermerken zijn deze keer ook niet vergeten. Ondanks de vrij beperkte hoeveelheid kopij is het toch weer een lezenswaardig geheel geworden.
De redactie
Zoals gebruikelijk wordt in het julinummer altijd een werktuig op de voorpagina geplaatst.
Ditmaal een machine die velen van u bekend voor zal komen, van een merk met een rijke geschiedenis.
Verder o.a. een schitterend restauratieverslag van een New Holland hooipers uit 1948 en een Climax aardappelrooier.
Het aantal evenementenverslagen bereikt in dit nummer ook weer een hoogtepunt met maar liefst 12 bladzijden.
Naast alle andere vaste rubrieken is het deze keer een bovengemiddeld dikke Pionier.
Deze keer op de voorplaat een wat jongere trekker maar toch al weer 40 jaar oud. Een merk dat althans in Nederland een relatief korte bloeiperiode had, maar technisch toch weer een paar dingen had die op het eerste oog niet opvallen.
Verder in dit nummer een leuk verhaal over een onbekende trekker, nl. de Vevey en een uitgebreid verhaal over alle soorten en maten schroefdraad. Vanzelfsprekend zijn alle vaste rubrieken ook weer aanwezig, waarbij miniaturen, boekbespreking en natuurlijk het hoofdartikel alle drie over Same gaan, zo wordt dit merk van alle kanten ‘bekeken’. Simon Stark was in Doetinchem, Jacco Fluks was in Amerika en in Duitsland wordt een Holder spuit gekocht om op te knappen. Kortom, van alles was en zo hoort het ook.
Aalt Selles
Zoals gebruikelijk bij het 2de nummer van het jaar gaat het hoofdartikel weer over een stationaire motor.
Een merk dat al bijna 40 jaar geleden verdwenen is, maar een rijke historie heeft o.a. als autofabrikant.
Verder in dit nummer een zeer uitgebreide agenda, zodat er voor iedereen wel een leuk evenement bij zit om als deelnemer of bezoeker naar toe te gaan.
Naast alle bekende rubrieken zoals u dat van ons gewend bent, vindt u in dit nummer de geschiedenis van de Climax aardappelrooier, de restauratie van een John Deere A en twee pagina’s met oude foto’s van het leven op een boerderij in de jaren veertig. Al met al 50 pagina’s leesvoer voor de komende 2 maanden.
De redactie
Deze keer op de voorplaat een Ford Red Tiger in een zonnige omgeving.
Toch is deze foto genomen op 20 december en op het moment van dit schrijven vriest het 8 graden overdag.
In korte tijd kan er, zeker wat de temperatuur betreft, veel veranderen.
In dit nummer vindt u de eerste aflevering over de geschiedenis van Bührer, geschreven door Willem Ton.
Een relatief klein merk, maar met een rijke historie.
Simon Stark bezoekt een aantal verzamelaars in Noord-Holland en Leo Iske uit Korhorn beschrijft in de laatste aflevering het laatste naar de Grossglockner en de niet geheel probleemloze terugreis naar Nederland.
De buitenlandse berichten komen vanuit Kröv aan de Moezel en er is iemand die de nodige vragen heeft over een Ford Dearborn Woodbros combine.
Vanzelfsprekend zijn alle vaste rubrieken ook aanwezig zodat ook deze Pionier weer een goed beeld geeft van onze hobby.
Aalt Selles
